Drtivá většina respondentů, více než 90 procent, přispívá formou peněžního daru, a to nárazově. Dobrovolnické práci se věnuje 16 procent dotázaných. Čtyři pětiny lidí považují za důvěryhodné jen některé charitativní organizace - nejostražitější se v průzkumu ukázali Pražané, nejméně je prověřují Moravané.
Zatímco dětem, handicapovaným a obětem humanitárních pohrom lidé pomáhají nejčastěji, na opačném konci žebříčku jsou kultura, památky a boj proti korupci.
Přímo na ulici se do některé sbírkové akce zapojilo 56 procent z těch, kteří na charitu přispěli, více než polovina z nich někdy poslala dárcovskou SMS zprávu. Jednorázový převod z účtu či poštovní poukázku zvolilo 45 procent dárců.
"Faktem však zůstává, že k dobročinnosti potřebujeme impuls a naše altruistické chování je spíše nárazové," uvedli autoři průzkumu. Jen sedm procent lidí volí pravidelný platební příkaz, jen minimum využívá k dobrovolnému příspěvku opakované srážky z platu.
Jedním ze silných impulsů k dobročinnosti bývají Vánoce, během nichž aspoň někdy pomáhá jiným až 80 procent populace. Nejvíce dětem, postiženým a sociálně slabým.
zdroj: ČTK